BEZOEK AAN TRAIN WORLD IN SCHAARBEEK
Met 43 Etersenioren vertrokken we voor een boeiende reis naar TrainWorld in Schaarbeek.
Train World is ondergebracht in twee gebouwen: het historische station van Schaarbeek en een nieuw gebouw met vier hallen. Elke hal is gewijd aan een specifiek thema.
Onder leiding van een deskundige gids starten wij ons bezoek in de prachtig gerestaureerde lokettenzaal waar verschillende treinmodellen op schaal te bewonderen zijn.
Alles begint op 5 mei 1835, vijf jaar na de oprichting van de Belgische Staat. Tussen Brussel en Mechelen wordt, door toedoen van Koning Leopold 1, de eerste spoorlijn voor reizigerstreinen aangelegd. Brussel wordt de eerste hoofdstad ter wereld die met de trein bereikbaar is.
In de 19de eeuw ligt stoom aan de basis van de opkomst van de kolenproductie. Maar, met de komst in 1815 van de door George Stephenson ontworpen stoomlocomotief, is stoom vooral de drijvende kracht van een revolutie in het personen- en goederenvervoer. Het is deze stoomlocomotief die aan de wieg van de spoorwegen staat. De eerste vijf stoomlocomotieven worden in het Verenigd Koninkrijk besteld, vandaar dat alle treinen links rijden. De zesde wordt op 31 december 1835 afgeleverd door de firma Cockerill in Seraing, bij Luik.
Zijn naam? Le Belge. De eerste bestelling die de Belgische Staat bij de Engelse locomotiefbouwer Stephenson plaatst, bestaat uit L’Eléphant, La Flèche en de Stephenson. L’Elèphant is de sterkste van de drie. Deze stoomlocomotieven zijn te bewonderen in Hal 1, waar we eveneens een Engelse stoomhijskraan “Juliette” genaamd kunnen zien, die een gewicht van 35 ton tot 5 meter kan optillen.
De globale evolutie van een spoorlijn kan al wandelend over een glazen vloer worden ontdekt.
In de volgende hal staat een bonte verzameling klokken die illustreert met welk probleem de spoorwegen in de 19de eeuw werden geconfronteerd. Hoe stel je een dienstregeling op als er bijna net zoveel verschillende
tijden als stationsklokken zijn? In 1881 valt het besluit om alle stationsklokken af te stemmen op de Brusselse tijd, totdat België elf jaar later de Greenwichtijd invoert. Voortaan geeft de moederklok de standaardtijd aan. De moederklok in Train World is afkomstig uit Luik.
In deze hal staat ook een machine die in 1947 door de Belg Schuster werd ontworpen. Daarmee konden kaartjes op het moment van vertrek, op vraag van de reiziger worden geprint. Onze Etersenioren zullen zich zeker deze roze kaartjes die tot 1993 werden gebruikt herinneren.
We wandelen naar de volgende hal waar we zijn aangekomen in de 20ste eeuw, de eeuw van de verbrandingsmotor en de elektriciteit. Zesendertig jaar lang, van 1930 tot 1966, zullen de diesel- en elektrische tractie de stoomtractie nog naast zich dulden.
In deze hal staan verschillen type treinen opgesteld. Zo staat er een hospitaaltrein die tijdens de Tweede Wereldoorlog dienst deed om gewonde soldaten te repatriëren.
De Atlantic is de fascinerendste machine die ooit in België werd gebouwd. Zijn aerodynamische ontwerp, zijn kracht en zijn enorme wielen maken er een ongekend snelheidsmonster van. Met een gemiddelde snelheid van 120 km/u. sleept de Atlantic de blauwe wimpel in de macht als snelste stoomtrein ter wereld.
Ook kunnen wij een kijkje nemen in de beroemde “Oriënt Express” en de treinen van de “Compagnie internationale des Wagon-Lits et des grands express européens”.
Ze inspireerden Agatha Christie tot haar beroemde roman “Murder on the Orient–Expres”. De ontwikkeling zet zich voort in de volgende eeuw met de introductie van de autoslaaptrein in 1956, de Trans Europ Express in 1957 en de eerste hogesnelheidstrein tussen Brussel en Frankrijk in 1997.
Ook een posttrein, waar de post nog in gesorteerd werd, heeft hier een plaatsje gevonden, evenals verschillende soorten koffers en brievenbussen.
En wie herinnert zich niet de treinen met gesloten compartimenten die van elkaar gescheiden werden met houten schotten. Eerst moest je zien de ruit naar beneden te krijgen, dan het slotje langs de buitenkant losmaken voor je uit de trein kon stappen.
Verderop staat het spoorweghuisje, dat oorspronkelijk voor de sloop bestemd was. Het stond geheel toevallig op het terrein waar het museum gepland was. Het is ingericht in de stijl van de jaren 50 en de moeite waard om te bezoeken.
In de volgende hal staat een TEE-trein, een trein in inox die in 1957 in dienst wordt gesteld en die vanaf het begin bedoeld was voor zakenlui die snel wilden reizen en ondertussen comfortabel wilden werken. Door de hoge kosten verdwijnen ze in 1987 om later als hogesnelheidstreinen op het spoor terug te keren.
In deze hal staan ook de koninklijke treinen opgesteld. De koninklijke rijtuigen werden door onze vorsten gebruikt voor reizen in België en in Europa. Daarnaast werden de rijtuigen ter beschikking gesteld van buitenlandse staatshoofden en regeringsleiders tijdens officiële bezoeken.
Na het even ‘treinbestuurder’ spelen in de simulators en een filmvoorstelling werd de lunch opgediend in de taverne van het station Schaarbeek.
De mogelijkheid werd geboden een tweede maal individueel het museum te bezoeken, of een korte wandeling door Schaarbeek te maken.
Ter info : in Schaarbeek werden beroemde medeburgers geboren : Kardinaal Cardijn (1882-1967), Paul-Henri Spaak (1899-1972), Jacques Brel (1929-1978), Raymond van het Groenewoud (1950), Dani Klein (1953)….
Al bij al een kennismaking met een fascinerende wereld.
Willy Tielemans & Marie-José Schevernels.