ETERSENIOR - Uitstap 16 en 17/10/2024 OOSTERWEEL
Uitzonderlijk hebben we een tweedaagse uitstap gepland; want voor een bezoek aan de werf Oosterweel is de limiet 25 personen per groep.
’s Morgens staat bus van Verhoeven tijdig ons op te wachten op de Etex parking te Kapelle-op-den-Bos. Woensdag is een mooie zonnige en droge dag en ook donderdag komt de zon er door in de namiddag. We vertrekken stipt volgens de planning naar Antwerpen Linkeroever. Woensdag verloopt het verkeer zeer vlot zodat we te vroeg aankomen op de Cotu-werf. Op donderdag verloopt het verkeer iets minder vlot maar we komen op tijd om onze gids op te pikken aan de voetgangerstunnel.
Bezoek aan de Oosterweel werf.
We worden opgewacht door een Antwerpse stadsgids die ons uitlegt wat de Oosterweel werken inhouden. 0p een groot scherm wordt ons uitgelegd dat er vier werven zijn waar gewerkt wordt: je hebt de aansluitingen op de autostrades op linkeroever, er is de nieuwe Scheldetunnel, de kanaaltunnel onder het Albertkanaal en de nieuwe verkeerswisselaar in Merksem. We kunnen al de grote werken volgen die reeds gemaakt zijn en hoe het gaat worden. Een enthousiaste gids loodst ons op het scherm langs de tijdelijke wegen en tunnels die worden gemaakt, zodat het verkeer rond de stad vlot kan blijven rijden. Met grote belangstelling wordt de presentatie gevolgd en de vragen beantwoord.
Oosterweel is een gigantisch project: het bouwen van tijdelijke wegen en bruggen, afbreken van viaducten, aanleg van een nieuwe verdiepte snelweg, het afbreken van tijdelijke bruggen en wegen voor het aanleggen van ringparken. De kanaaltunnels zullen het Oosterweelknooppunt en de bestaande Ringverbinden: het tunnelcomplex telt 4 kokers, die per 2 op elkaar gestapeld worden, elk 2.5 km. lang en tot 20 meter diep. Gans dit Oosterweelproject is een indrukwekkende combinatie van technisch vernuft en een sterk staaltje ingenieurschap.
We krijgen de gelegenheid om de werken ter plaatse te gaan bekijken; we wandelen over de werf naar de hoge uitkijktoren van 2 verdiepingen en hebben een totaal zicht op de gigantische werf.
Het is vlug 12 uur en moeten we dit bezoek afsluiten, we rijden met de bus naar het restaurant An’s Hoeve. Hier genieten we van een lekkere lunch
Bezoek aan de haven op linkeroever.
We maken een rondrit door de haven van Antwerpen op linkeroerver. In de haven zien we een mengeling van industrie en logistieke bedrijven. Overal zie je de logo’s van de twee grootste logistiek bedrijven: de Katoen Natie van Huts en het blauwe logo van Van Moer. We passeren de containerhaven aan het Deurganckdok, waar de containers hoog zijn opgestapeld en waar een deel automatisch wordt behandeld mits sateliet gestuurde kranen. De gids weet ook te vertellen dat de meeste chemische bedrijven zowel gevestigd zijn op rechter als op linker oever. Ze zijn verbonden door pijplijdingen die onder de Schelde door lopen. De gids weet alles op een humoristische manier te vertellen met uiteraard een licht antwerps accent.
Zoals steeds was de ring rond Antwerpen heel druk, we rijden bumper aan bumper, meter per meter, in file naar Kapelle.
We hebben een interessante en fijne dag beleefd, en zijn rond 18.30 uur terug in Kapelle.